tisdag 26 januari 2010

Det här med amning ...

Städ-dag idag med svärmor. Och vägning på BVC för att se att barnet växer som han ska efter senaste månadens mattjorv. Och jo det gjorde han! 7865 g och 67 cm lång!

Jag läste häromdagen på alltombarn.se om etikettexperten Magdalena Ribbings åsikt om offentlig amning.
Här finns artikeln för den som vill läsa:

Själv tycker jag att hon snackar en del skit. Jag kan ta att hon har åsikter om hur man för sig på middagar och liknande, men hon behöver inte lägga sig i hur jag ammar mitt barn.
Hon har något emot att andra människor ska behöva "utsättas" för mina delvis blottade bröst och bebisens kluckande och låtande ...

För det första, jag sitter inte direkt och flashar mina bröst för allt och alla. Jag är ganska diskret om jag ammar på en offentlig plats. Jag är rätt diskret med det i alla sällskap faktiskt, om det inte bara är jag och min sambo.

För det andra, om inte andra ska behöva "utsättas" för att se mina ändå rätt så skylda bröst, varför ska jag behöva utsättas för att se modeller i minimala kläder på alla reklampelare och även på TV-reklam? Jo visst, det är smala snygga kvinnor som bara i undantagsfall har fött barn. Men så ful är faktiskt inte min kropp heller.

För det tredje, bröst i amningssammanhang torde väl vara rätt så avsexualiserade tycker jag. Amning är naturligt, så det är ingenting man måste skämmas för och dölja. Någon kommenterade att även toalettbehov är naturliga, men det är ingen som gör dem offentligt heller. Nja, men offentliga toaletter används och alla vet ju ändå vad du ska göra där inne när du går dit. I vissa fall kan även efterkommande ana sig till vad du gjorde där inne ...

Jag blev faktiskt ombedd av en säkerhetsvakt på en galleria att inte amma offentligt ... han tyckte att jag skulle "typ gå in på en toalett eller något". Jaha, sen när äter han på en offentlig toalett? Aldrig! Så varför ska jag då utsätta min BEBIS för det? Hans mamma ammade säkert honom offentligt också. Eller så blev han inte ammad och hade komplex för det ända upp i vuxen ålder ... Nu vet jag inte om det var han själv som störde sig på det eller om någon annan besökare hade uppmärksammat honom om det "opassande" i att amma offentligt. Vissa människor lever bara för att göra livet surt för andra!

Magdalena Ribbing anser också att om man nu måste gå på stan, så kan man väl anpassa sina inköp efter bebisens mattider. Haha! I så fall skulle jag aldrig kunna åka in till den stora staden. Här i stan går det väl an, men jag kan i så fall aldrig åka till Umeå. För Ekel klarar sig garanterat inte utan mat i flera timmar. Och även om jag nu bodde i Umeå så skulle han aldrig ha accepterat att få vänta tills vi kom hem med maten, han åt ju en gång i timmen emellanåt i början. (Men så växer han som sjutton också!;))

Så jag röstar för offentlig amning. Så länge vi blir överösta med så gott som nakna klädesmodeller och TV-program som Paradise Hotel är mina möjligtvis halvflashade bröst en fis i rymden!

Vad tycker ni? För eller emot offentlig amning? Och självklart, varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar